Om mig och MIRART
Jag heter Mikael Ingemar Riesebeck (därav MIR; ART för att jag hoppas att det jag gör är något åt det hållet)
Jag föddes 15 April 1976 i en liten by utanför Grimsås i Västergötland. Jag började teckna så fort jag kunde hålla i en penna, och eftersom jag var inspirerad av Asterix och Spirou blev stilen därefter fransk-belgisk skämtstil. Min dröm var att bli serietecknare och illustratör, men jag blev ganska snart intresserad av specialeffekter också, efter att ha läst boken ILM: The Art of Special Effects. Jag gick på Schillerska konstgymnasiet i 3 år.
Sedan hände något konstigt: jag började skådespela, av en slump.
Fanny Danielsson, som bodde i samma kollektiv som jag, trodde att det där med att stå på scen eller framför en kamera kanske var något för mig. Hon gjorde en kortfilm med mig och min bäste vän och barndomskamrat Per Simonsson, som för övrigt är den människa i min omgivning som inspirerat mig mest. Eftersom Fanny kände till att vi var som bröder, tyckte hon att det skulle vara kul att göra en kortfilm om oss.
Vi hade suttit och tecknat tillsammans och gjort serier ihop sedan lågstadiet och dessutom sålt serier till Svenska serier – en serietidning som gavs ut av Semic.
Men den filmen handlade inte så mycket om det, utan mer om våra Tankar om flickor, som blev filmens namn. Den gick på filmfestivalen i Göteborg, där den sågs av bl.a. Peter Schildt som senare skulle göra tv-serien Glappet som jag fick en roll i.
Detta blev mitt första skådespelarjobb och starten på en ny riktning i mitt liv.
Fanny hade visat sig ha rätt – och jag som hade tyckt att hon hade lustiga idéer. Jag var ju tecknare och inte någon som skulle försöka agera. Nu har jag jobbat med detta yrke i 15 år…
I ett urval av vad jag gjort under dessa år skulle jag nog nämna Kosmos & Co, som var mitt första stora jobb på Baluba (som vid den tiden ägdes av Peter Settman). Det skulle bli min skola i hur det kan vara att jobba med TV och leverera oavsett humör eller trötthet.
Jag fick den stora äran att få jobba med Fredde Granberg, som jag tycker är en grymt begåvad kreatör och skådespelare. Likaså Peter Settman – en producent av rang och även han en idéspruta utan like. Bättre lärare kunde jag inte ha fått.
Andra tv-jobb under åren har varit Browalls – en sittcom på SVT, Hem till Midgård – en humorserie på TV4, Sagan om – även den för TV4, Kaspar i Nudådalen – en av två julkalendrar jag medverkat i och Gillis rekordbyrå – tre säsonger på SVT.
I Jonson & Pipen gjorde jag inte bara ena huvudrollen utan fick även ta upp en av mina stora passioner – specialeffekter igen. Jag hade fuskat lite med fx under några år innan, bl.a. i en serie som gick på SVT – Kommissionen – där jag sprängde Stockholm i luften. Men denna gången, med Jonson & Pipen, så kunde man testa lite mer.
Eftersom projektet var vårt – dvs. Per Simonssons, Stefan Roos och mitt – så kunde vi ha full kontroll på vad som skulle hända och kunde därför leka riktigt mycket med mediet och vad som var möjligt att göra och hur mycket tid det skulle visa sig ta. En fantastisk skola.
På sidan ”video” kan ni se lite effektkollage från Jonson & Pipen.
Jag har gått från att inte våga röra kameran alls, till att kameramatcha och bygga föremål i 3-D, något jag förmodligen kommer utforska till min död. Det är så stort, man blir ju aldrig färdiglärd i detta yrket. Så jag har alltså inte kunnat släppa mitt tecknande och målande, det är en för stor del av den jag är.
2001 Startades MIRART Production AB, som är mitt bolag.
En dag ringde Krister Clason och erbjöd mig en roll i Vallarnas uppsättning Snålvatten och jäkelskap. Eftersom jag är ett stort fan av det Stefan och Krister gjort genom åren, tvekade jag inte en sekund.
Krister hjälpte mig starta MIRART Production AB och nu 10 år senare, måååånga föreställningar och 4 säsonger av ”Jonson & Pipen” i ryggen så är MIRART den kreativa pol jag ville att det skulle bli.
Där allt är möjligt…
Välkomna till MIRART Production AB
Mikael Riesebeck